روشهای صحیح تست زنی

یکی از فاکتورهای اصلی یک کنکوری در مسیر مطالعاتی برای آماده سازی خود روشهای صحیح تست زنی است. تست زنی صحیح از دیدگاه من به چهار طریق تست زنی آموزشی، مهارتی، سنجشی و کنکوری است. هدف از تست زنی آموزشی آشنایی با نحوه طرح سوال است و ما به این روش با نحوه طرح سوال آشنا شده و نسبت به جنبه ها و ابعاد مختلف طرح سوال اشراف پیدا می کنیم. به این طریق مطالب با عمق و دقت بیشتری مطالعه شده و در ذهن ما حک می شود. در این روش قبل از مطالعه چند سوال تستی را مطالعه کرده و به عبارتی برای خودمان سوال گذاری می کنیم. یعنی صورت سوال، گزینه ها، و جواب را می خوانیم تا با نحوه طرح سوال آشنا شویم. همانطور که از نام این نوع تست زنی پیداست ما در مرحله آموزش و یادگیری هستیم و در این مرحله نیازی به درصدگیری نیست و مخصوص زمانی است که ما مطالب را می خواهیم برای اولین بار بخوانیم و مطالعه و یادگیری مفهومی دروس مدنظر خواهد بود.

در تست زنی مهارتی ما بلافاصله بعد از مطالعه مفهومی هر مبحثی اقدام به زدن تستهای تالیفی کی کنیم و در این مرحله زمان پاسخگویی خود به یک مجموعه تستی را ثبت می کنیم تا سرعت تست زنی مان مشخص شود. این مرحله که مرحله تثبیت نامیده می شود دومین مرحله از مراحل یادگیری بوده و بایستی پاسخهای ما تخمینا بالای پنجاه درصد باشد. در غیر اینصورت باید دوباره به کتاب درسی مراجعه شود تا درس و مبحث مورد نظر را دوباره با عمق بیشتر و بصورت مفهومی یاد بگیریم.

مرحله سوم تست زنی، تست زنی سنجشی است. در این نوع تست زنی ما تست ها را بصورت زمان دار کار می کنیم. یعنی یک مجموعه تستی را در مدت زمان کنکوری بایستی پاسخ دهیم. مثلا پنجاه تست زیست شناسی را باید بتوانیم در مدت ۳۷ دقیقه پاسخ دهیم. طبیعتا زمانی تست زنی زمان دار در این مرحله کارساز و مثمر ثمر خواهد بود که درصدهای ما بالای هفتاد هشتاد بوده باشد و تعداد نزده های ما خیلی کم باشد. چرا که با افزایش تعداد نزده ها عملا تست زمان دار کار کردن بیهوده و بی معنی خواهد بود. در صورتیکه درصد ما پایینتر از هفتاد بود بهتر است دوباره به درسنامه ها و جزوه ها مراجعه شده و مطالعه عمیق تری داشته باشیم.

و نهایتا تست زنی کنکوری به طریق چند مرحله ای باید انجام بگیرد. یعنی وقتی یک مجموعه تستی را بصورت زمان دار کار کرده و درصد گیری را انجام دادیم(مثلا پنجاه سوال زیست شناسی را در مدت ۳۷ دقیقه، ۸۰ درصد پاسخ دادیم) همان مجموعه تستی را رفع اشکال کرده و زمانمان را کم کرده و دوباره پاسخ دهیم. یعنی سعی کنیم مثلا در مدت ۲۰ دقیقه پاسخ دهیم و این کار را تا جایی ادامه دهیم که درصدمان صد شود. این کار به تمرکز، دقت، سرعت، تثبیت مطالب در مغز و تسلط ما بسیار کمک خواهد کرد.

ایلقار موذن زاده(روانشناس)

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روشهای صحیح تست زنی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو