گروه های مردم نهاد ؛ضرورت و حمایت

گروه مردم نهاد مشگین، شهر ما

زمانی که هیاهوی انتخابات فروکش کرد شهر در آرامش فرو رفت بیشتر نامزدهای انتخاباتی که مقیم پایتخت و سایر شهرها بودند بار سفر بر بستند و تا چهار سال دیگر رفتند ما ماندیم و شهری که دیگر برای هر بیننده ای تهوع آور بود. آری آنان که در شعار های خود دم از قانون و آبادانی و سازندگی شهرمیزدند شهر را تنها گذاشتندونشان دادند که برای این شهرو مردمان نجیبش اندک ارزشی قایل نیستند و هر چهار سال یک بار مسافر این شهرهستند که با شعارها ی پوشالی و تهی در پی کسب منافع شخصی خود می باشند.
بعد از انتخابات مردم چشم گشودند و آنچه بر سر شهر آمده بود دیدند انگار هیچکس رحمی به درودیوار شهر نکرده بودو حامیان بی مسئولیت نامزدهای انتخاباتی تا آنجا که در توان داشتند در و دیوار را با تبلیغات پرکرده بودندوتامی توانستند چهره ای زشت و ناخوشایند از شهر به جای گذاشته بودنداما آنچه بعد از انتخابات شاهد بودیم حضور و مشارکت مردم در زیباسازی شهری بود که آستین همت بالا زدند و در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل بود عملا ثابت کردند که برای آبادانی شهر اقدام و عمل را به اثبات خواهند رساند .
گروه های مردمی در عمل نشان دادند که زیباسازی شهری تنها بودجه و اعتبار نمی خواهد بلکه سر سوزن ذوق و استعداد لازم است تا هنرمندان،شهر را به نگارخانه ای تبدیل کنند که چشمان هر رهگذری را نوازش بخشد
دستان هنرمندان مشکین شهری با قلمویی از عشق و شیفتگی در سرمای جان سوز که خیلی ها در منزل خود در حال استراحت بودند یا در میهمانی ها و عید دیدنی بودند به یاری شهر آمد و تابلوهای زیبایی از تاریخ و فرهنگ و هنر شهرمان را بر روی دیوارهای خط خطی و زشت که میراث سیاست و انتخابات بود کشیدند تا به همه ثابت کنند مشکین شهر مهد فرهنگ و تمدن و هنر است .
در دنیای امروز توسعه و پیشرفت در گرو مشارکت عمومی و همکاری مردم میسر می گردد و وتجربه کشورهای پیشرفته و نقش مردم در اداره امور و مشارکت در فعالیت های اجتماعی مبین این امر می باشد گرو ها و تشکل های مردمی منسجم، هدفدار و خودجوش می تواند در فرایند توسعه پایدار در سطح محلی تا ملی و حتی فراملی تاثیرگذار باشد .
نمود بارز مداخله و مشارکت مردم در امور اجتماعی را باید در تشکیل گروه‌های منسجم، هدفدار و خودجوش همانند تشکل-های غیردولتی و سازمان های مردم نهاد جست‌وجو کرد به طور کلی، در فرآیند توسعه پایدار این سازمان ها از جمله گروه های تأثیرگذارمحسوب می شوند که پایداری و نهادینه شدن طرح های توسعه مستلزم توجه به نقش آنها در برنامه های اجتماع محور است.
در اکثر کشورهای پیشرفته از فعالیت های داوطلبانه و عمومی که در جهت فعالیت های عام المنفعه است حمایت های ویژه ای می شود و این حمایت ها منجر به فراگیر شدن و بهبود امور با کمترین هزینه می شود متاسفانه باتوجه به عدم آشنایی مردم و مسئولان با رسالت سازمان های مردم نهاد بستر سازی لازم برای ورود حداکثری تشکل های مردمی در فعالیت های اجتماعی و بخصوص در مدیریت شهری فراهم نشده است
مشارکت مردم در فعالیت های محیط زیست و پاکسازی ، درختکاری و کارهای عام المنفعه در مشکین شهر دارای سابقه است و هر ساله تعدادی از جوانان با گردهم آیی مسیر های پارک جنگلی وحتی مسیر صعود به قله سبلان را پاکسازی می نمودند اما آنچه که در چند ماه گذشته شاهد بودیم حضور منسجم و فعال گروه های مردم نهاد در مدیریت و زیباسازی شهری بودمردمی
این روند از ماه ها پیش قبل از انتخابات در فضای مجازی با ایجاد گروه های در شبکه اجتماعی تلگرام و انتقاد از عملکرد شهرداری و شورا آغاز شود و بالاخره بعد از انتخابات با وضعیت نابهنجاری که شهر بخود گرفته بود عملا گروه های مردمی آستین همت بالا زدند و شهر را رنگ و رویی دوباره بخشیده و در آستانه عید شهر را خانه تکانی اساسی کردند
حضور قشر جوان و دانشجو و فرهنگی بخصوض حضور دختران و بانوان که به صورت داوطلبانه در سرمای روزهای آخر زمستان مشغول رنگ آمیزی و طراحی بودند قابل تامل بود و شاید تلنگری بود بر غیرت آنانکه سالهاست بی خیال از کنار زشتی ها و خرابه های شهر عبور می کنند و انگار برای دیدن این همه عقب ماندگی چشم ها بسته شده است.
آنچه دارای اهمیت است اینکه گروه های مردمی پتانسیل عظیمی است که تا کنون نقش آنها درمدیریت شهری نادیده گرفته شده است و علی رغم شعارها در رابطه با استفاده از نخبگان و فرهیختگان شهر هیچگاه در عمل شاهد استفاده از نبوغ و استعداد شهروندان نبودیم.
با توجه به فربه بودن ادارات و ساختار پیچیده و مشکلات موجود، گروه های مردمی می توانند به عنوان بازوان توانمند مسئولان در مدیریت شهری باشند و استفاده از نبوغ و استعداد جوانان و مشاوره گرفتن از این گروه ها در فعالیت های عمرانی و زیباسازی شهری می تواند علاوه بر جذب مشارکت مردمی موجب افزایش بازدهی و خلاقیت در پروزه ها و طرح های اجرایی باشد.
متاسفانه علی رغم استقبال گسترده مردم از فعالیت گروه های مردمی برخی سنگ اندازی ها و مقاومت ها در برابر این گروه ها از سوی برخی وجود داشت اگرچه شهردار مشکین شهر از اغاز فعالیت گروه های مردمی حمایت خود را از آنها اعلام نموده و در آغاز فعالیت دست های آنها را به گرمی فشرده است اما در میانه راه متاسفانه برخی با گفتار و رفتار خود موجب آزردگی خاطر این گروه ها را فراهم نمودند اما هیچ یک از این برخوردرها خلل و مانعی در مقابل اراده مستکم این گروه ها وارد نکرد.
خوشبختانه گروه های مردمی که اکنون فعالیت می کنند در سه حوزه مختلف فعالیت خود را دنبال می کنند که این جای بسی خوشحالی است از جمله گروه های فعال“ گروه مشکین شهرما“ می باشد که در حال حاضر بیشترین انرژی خود را صرف رنگ آمیزی و نقاشی دیواری کرده است و با بهره گیری از هنرمندان شهر طرح های زیبایی را متناسب با فرهنگ و تاریخ مشکین شهر به اجرا در آوردند.
گروه یاشیل یاشام نیز حوزه فعالیت های خود را به محیط زیست و بخصوص درختکاری و حفظ محیط زیست و پاکسازی زباله ها اختصاص داده است.
گروه فقر زدایی نیز در زمینه فعالیت های خیرخواهانه و خدمت رسانی به معلولین فعالیت میکندکه تعمیر مرکز نگهداری معلولین شهید فیاض بخش جزو اولویت های این گروه می باشد. با توجه به اینکه بستر سازی لازم برای این سازمان های مردم نهاد فراهم شده است امیدواریم با ثبت رسمی و قانونی سازمان های مردم نهاد در مشکین شهر مجموعه مدیریت شهری نیز همکاری شایسته ای را با این گروه ها داشته باشند و حتی با تهیه سند همکاری مشترک میتوانند از ظرفیت عظیم گروه های مردمی بهره مند شوند. جا دارد به همه این جوانان و گروه های مردمی خسته نباشید گفته و دستهای آنها را به گرمی بفشاریم.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گروه های مردم نهاد ؛ضرورت و حمایت”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو