شیوه مفهومی خواندن در مطالعه

عبدالله درزاده

👈 شیوه ” مفهومی خواندن” در مطالعه

☘️ مفهومی خواندن شرایط را برای یادگیری بهتر و پاسخگویی آسان تر به تست ها فراهم می کند که رعایت نکات زیر پیشنهاد می شود:

🍁 در هر جمله کلمات کلیدی را پیدا کنید و معنای آنها را دقیق روشن کنید.

🍁 منظور نویسنده را پیدا کنید.

🍁 مثال اضافی تر بزنید.

🍁 مطالب را به یکدیگر ربط دهید.

🍁 تفاوت وتشابه ها را تعیین کنید و نکات یک موضوع را دسته بندی کنید.

🍁 بتوانید بعد از یادگیری به زبان خودتان مطالب را بیان کنید.

🍁 بعد از یادگیری ، تمرین وپرسش ها را پاسخگو باشید.

🍁 قدرت رسم نموداری از طبقه بندی مطالب را داشته باشید.

ریشه یابی تست های شک دار

یکی از مشکلاتی که بعضی از دانش‌­آموزان حین آزمون یا تمرینات تستی با آن مواجه می­‌شوند تست‌های شک دار است. اکنون به این موضوع می‌پردازیم که تست شک دار چگونه ایجاد شده و راهکار حل آن چیست.

اول آن‌که می‌دانیم تست زدن بلافاصله پس از مطالعه و بدون تمرین و مرور کار اشتباهی است و یکی از علل ایجاد این نوع مشکل، حین حل تست، همین موضوع است.

یک مبحث پس از مطالعه اولیه لازم است مجدد دوره شود تمرینات تشریحی یا به زبان دیگر تست­‌های آموزشی تمرین شود و سپس به سراغ مرحله نهایی یعنی تست‌های استاندارد و زمان‌دار رفت.

علت دوم تست‌های شک دار معمولاً حواس­پرتی داوطلب حین حل تست است که یا به دلیل سرعت بالا و یا استرس حین خواندن صورت سؤال، نکته یا کلمه خاصی را جا گذاشته یا اشتباه متوجه می‌شود و در حل تست به دو گزینه درست برمی‌خورد و توانایی پاسخگویی را ندارد.

این مشکل معمولاً در سؤالات زیست‌شناسی و برخی مسائل چندمرحله‌ای فیزیک بیشتر دیده می‌شود. علت سوم شک دار شدن یک تست عدم بررسی تست‌های نادرست قبلی و تحلیل آزمون‌هاست.

بدون شک اگر داوطلبی از اشتباهات خود در تست­های یک مبحث درس گرفته و یادگیری خود را تکمیل کند در دام مشابه در سؤال دیگری نخواهد افتاد و با موفقیت پاسخ تست را تعیین خواهد کرد. گروه دیگر از داوطلب‌ها هستند که علت تست‌های شک دار آن‌ها انتخاب منابع نامناسب است که در آن‌ها توضیحات اضافه و گاهی نادرست و خارج از کتاب درسی گنجانده شده و داوطلب در حل تست‌های استاندارد و آزمون‌ها بین مطلب کتاب درسی و منبع نامناسب آن دچار شک می‌شود. درمجموع برای آمادگی بهتر و بیشتر در حل تست‌ها توجه به کارنامه­‌ی بازیابی آزمون‌ها و تحلیل درس به درس آزمون، حل تعداد مناسب تست از مباحث سخت کتاب درسی و همچنین انتخاب منابع درست، نکات حائز اهمیت در دستیابی به موفقیت هستند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شیوه مفهومی خواندن در مطالعه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو