انگیزه مهمترین فاکتور موفقیت

 

یکی از مهمترین فاکتورهایی که هر فردی باید برای رسیدن به موفقیت در خود به صورت پایدار ایجاد کرده و در مسیر پیش روی خود حفظ کند انگیزه است. انگیزه به دو صورت انگیزه منطقی و انگیزه احساسی در فرد ایجاد می شود. انگیزه احساسی همانطور که از نامش پیداست زود شعله ور می شود و زود هم فروکش می کند. وقتی ما موفقیت افراد انگشت شمار پیرامون خود را میبینیم انگیزه ای احساسی در ما ایجاد می شوذ که ما هم موفق شویم. می رویم در کلاس ثبت نام می کنیم، جزوه می خریم، کتاب می خریم، سی دی می خریم و برنامه ریزی می کنیم؛ اما به جرات می توانم بگویم که بیش از نود درصد افراد بصورت احساسی هفته و ماه اول را تلاش می کنند و پس از مدت کوتاهی دلسرد می شوند. چرا که یکی از اصلی ترین فاکتورها و ابزارهای رسیدن به هدف را فراموش می کنند، «روحیه هرگز تسلیم نشدن!» آری ایجاد و تقویت این روحیه است که موفقیت افراد در رسیدن به هدفشان را تضمین می کند. انگیزه باید بصورت مداوم تقویت و حفظ شود. همانطور که یک ماشین باید مدام بنزین داشته باشد تا بتواند حرکت کند، انسان هم بایستی دقیقا مثل ماشین هر روز بنزین داشته باشد و فرد باید یاد بگیرد که چطور باک انگیزه مغزش را پر کند که بتواند بصورت مستمر تلاشش را حفظ کند. گام بعدی این است که در مسیری که می خواهیم به سوی مقصد حرکت کنیم بتوانیم سختی های راه را تحمل کنیم و بتوانمی مدام این سوال را پاسخ دهیم که چرا و چطور سختی های راه را تحمل کنم؟ اگر بتوانید برای این سوال جواب داشته باشید هیچوقت دست از تلاش برنخواهید داشت. برای رسیدن به این منظور بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

ایجاد فضای مناسب برای مطالعه
کتابخانه، اتاق یا هر مکانی که عاری از سر و صدا باشد و تمرکز شما را بر هم نزند.
ابزار لازم برای مطالعه را فراهم کنید.
ابزاری مثل کتاب، جزوه، خودکار، مداد، ماژیک، کورنومتر، چرک نویس و …این کار باعث می شود که مدام از جای خود بلند نشوید که دنبال ابزار بگردید و تمرکزتان برهم نمی خورد.
تغذیه های خود را در کنار میزتان داشته باشید
بسیاری از دانش آموزان بر اساس عادت غلطی که دارند بدون تغذیه مطالعه می کنند. در حالیکه در حین مطالعه شما انرژی فراوانی استفاده می کنید و مغز باید انرژی این سوخت و ساز مغزی را فراهم کند تا بتوانید یادگیری مثمر ثمری داشته باشید.
لباس راحت بپوشید
بهتر است به خودتان برسید و با سر و وضع مرتب اقدام به مطالعه کنید تا حس و حال خوبی داشته باشید.
تلفن همراه خود را از دسترس و دیدرس خود خارج کنید
گوشی هایی که صفحه لمسی هستند یکی از آسیبها و موانع اصلی دانش آموزان برای داشتن یک مطالعه ثمربخش است و تا می توانید این مساله را جدی گرفته و سعی کنید به عوض گوشی صفحه لمسی (تا زمان کنکور) از گوشی ساده استفاده کنید.

ایلقار موذن زاده(روانشناس)

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انگیزه مهمترین فاکتور موفقیت”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو