راههای تحول در خود و تغییر در زندگی

انسانهای موفق عادتهای موفق دارند. ما برای اینکه بتوانیم موفقیتهای خوبی به دست بیاوریم بایستی در عادات روزانه خود دقت کرده و آنها را برای رسیدن به اهداف خود مدیریت کنیم. ما پس از یک مدت تبدیل به همان فردی می شویم که به آن فکر می کنیم و کارهایی که هر روز انجام می دهیم آینده ما را می سازد. برای ایجاد تغییر باید پنچ مرحله را به ترتیب سپری کنیم. اولین کار شناسایی عادات بد است. بعد از آن با توجه به اهدافی که داریم رفتارهای جایگزینی برای عادات خوب داشته باشیم. سپس استمرار در انجام آن عادت خوب را داشته باشیم و راههای ایجاد تغییر و بررسی الگوهای رفتاری و بهبود روشها و سبک ها را کار کنیم. نهایتا تغییر در عادات را در پی خواهیم داشت. معنای زندگی خوب این نیست که همیشه یک مسیر را در زندگی دنبال کنید. گاهی اوقات باید در مسیر زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. باید در خود کنکاش کنید و ببینید چه چیزی واقعا شما را شاد و خوشبخت می‌کند.

 

معنا یافتن شایستگی‌های درونی هر شخص، در گرو داشتن احساسی از پیشرفت، موفقیت و پیگیری رویاهایی است که به زندگی شما معنا می‌بخشد. این احساس بیش از هر چیز مربوط به ندای درون، شناخت حقیقت و گوش دادن به نوای قلبتان است.

۱. اگر انگیزهای ندارید پس چشم انداز زندگی خود را تغییر دهید

 

گرفتن مدرک دانشگاهی به این معنی نیست که هدف زندگی خود را پیدا کرده‌اید. در حقیقت، بیشتر ما مراحل تحصیل خود را تا أخذ مدرک کارشناسی ارشد، زمانی طی می‌کنیم که هیچ اطلاعی از خواست‌های واقعی خود از زندگی نداریم.

 

زمانی که کورو تویل (Kuro Tawil) تحصیل خود را به اتمام رساند، برنامه مشخصی برای زندگی خود نداشت. بنابراین به امید اینکه چشم‌اندازی برای تغییر مسیر زندگی خود بیابد، یک بلیط یک‌طرفه به پاکستان خرید. زمانی که به پاکستان رسید، هدفی را برای زندگی خود پیدا کرد که پیش از این انگیزه‌ای برای آن در درون خود نیافته بود.

 

البته تغییر دیدگاه نسبت به زندگی الزاما بدین معنی نیست که باید به آن سوی جهان سفر کنید. این تغییر دیدگاه ممکن است به سادگی، با تغییر شهر محل سکونت، طی کردن مسیرهای جدید به سوی محل کار یا کاوش کردن در منطقه‌ای از شهر که شما معمولا به آنجا نمی‌روید به دست آید. انگیزه و اشتیاق زمانی در شما به جوشش خواهد افتاد که شما شرایط روزمره زندگی خود را بشکنید.

۲. به چیزهایی که در شما انگیزه و تحرک به وجود می‌آورد توجه کنید

 

چیزهایی که به شما انگیزه می‌دهد ممکن است به سادگی لذت بردن از نگهداری حیوانات باشد یا به بزرگی کمک به کودکان نیازمند. کورو در پاکستان، داستان زندگی زنانی را شنید که راهی برای دفاع از خود در برابر تجاوز مردان نداشتند. با شنیدن این داستان، وی به یاد آورد که برای چه چیزی به پاکستان آمده است و چرا می‌خواهد فردی متفاوت باشد.

 

کورو با اندیشدن به اینکه در پاکستان مردم نیازمندی هستند که به کمک او احتیاج دارند، در خود غلیان انگیزه را احساس کرد. در اینجا بود که ایده استارت‌آپ او متولد شد. او و تیم همکارانش با صادرات اسپری گاز فلفل به کشورهای در حال توسعه، زنان را در برابر تجاوز مردان، توانمند کردند.

۳. کاری که در اوقات فراغت خود انجام می‌دهید، همان کاری است که باید همیشه به انجام آن بپردازید

 

سرگرمی‌های شما می‌توانند موارد زیادی درباره آن چیزی که واقعا موجب شادی شما می‌شود، نشان دهند. سارا دیولو (Sara DiVello) یک دهه سابقه کار در امور مالی داشت، اما نتیجه تمام آن سال‌ها، احساس عدم‌رضایت، دلسردی و ناامیدی برای سارا بود. سارا هر روز وقتی که از سر کار باز می‌گشت به سرعت به تمرینات یوگا می‌پرداخت. محل تمرین یوگا برای او مکان مقدسی شده بود. آنجا تنها نقطه‌ای بود که میتوانست آرامش بیابد.

سارا غمگین و افسرده بود. او می‌دانست که باید تغییری در زندگی خود به وجود آورد. یوگا راه فرار او به سوی شادمانی و منبعی از الهام برای زندگی او شده بود. زمانی که پیاده‌روی می‌کنید، به ورزش مشغول هستید و یا به کارهای دیگر در اوقات فراغت خود می‌پردازید، به این فکر کنید که چه چیزی می‌تواند برای شما شادمانی را به ارمغان آورد. خوشبختی خود را در چه چیز می‌یابید. اوقات فراغت خود را با چه کاری پر می‌کنید؟ شاید آن کار، منبع انگیزه و الهام شما برای زندگی توام با نشاط و سرزندگی باشد.

۴. آماده باشید برنامه‌های خود را تغییر دهید

 

تغییر ممکن است ترسناک به نظر برسد. مخصوصا زمانی که فکر می‌کنید فرآیند تغییر و تبعات آن را به خوبی می‌شناسید. اما تغییر خود نوعی ثبات است. تغییر چیزی است که همواره در سراسر زندگی وجود دارد و می‌شود روی آن حساب باز کرد.

 

زمانی که اسکایلر بوکارد (Skyler Bouchard) وارد دانشگاه شد، تصور می‌کرد، روزنامه‌نگاری در حوزه سرگرمی همان مسیر مناسب اوست و با همین تفکر به سختی در این زمینه کار می‌کرد. با این وجود او به سرعت متوجه شد همه چیز آن طور که او دوست داشته به پیش نمی‌رود.

 

او همیشه علاقه خاصی به غذا داشت. از صحبت کردن درباره آن گرفته تا خوردن و نوشتن درباره آن. بعد از ارسال عکس یک دسر خوشمزه در شبکه‌های اجتماعی و مشاهده بازخورد آن، او تصمیم گرفت بیشتر وارد این حوزه شود. پس از آن بود که همه چیز در جای خود قرار گرفت و به رضایت خاطر مد نظرش رسید.

 

باید دائما انعطاف خود را همراه با درک انتظارتان از زندگی حفظ کنید. تغییر در برنامه‌های زندگی را امری معمول به حساب آورید. آن‌چیزی که ضروری است تغییر کردن شما همراه با برنامه‌ها است.

۵. وقتی شانس در را می‌کوبد، در را به روی او باز کنید

 

هیچ کس قرار نیست رویاهای‌تان را همچون یک هدیه دو دستی به شما تقدیم کند. به ندرت مسائل به این سادگی پیش می‌رود. هر وقت که آماده دنبال کردن هدف جدیدی می‌شوید، یا برای رسیدن به شغلی که همیشه آرزویش را داشته‌اید تلاش می‌کنید با دشواری‌ها و موقعیت‌های سخت نیز مواجه خواهید شد.

 

ماجرای تیفانی رید (Tiffany Reid) نمونه‌ای از مواجهه با همین مساله است. او مجبور بود هر هفته سه بار از فیلادلفیا به نیویورک سفر کند تا هم‌زمان با طی دوران دانشگاه دوره کارآموزی خود را در یک مجله مد بگذراند. او مجبور بود برای تامین هزینه‌های این رفت و آمدها ساعات اضافی را به کار کردن بگذراند. با این حال تیفانی اجازه نداد که این فاصله، او را از رسیدن به آن‌چه می‌خواهد باز دارد.

 

بعد از چند بار تغییر شغل و قرار گرفتن در موقعیت‌های اشتباه، بالاخره، به عنوان دبیر یک مجله ملی، وارد شغل مورد علاقه خود شد. در آن لحظه بود که متوجه شد هر آن‌چه تا آن لحظه از سر گذرانده بود، ارزشمند بوده است. زمانی که خود را وقف کاری کنید، مسلما نتیجه آن را نیز خواهید دید.

 

به یاد داشته باشید که زندگی جریانی از تغییرات دائمی است. برنامه‌های زندگی خود را با تغییرات هماهنگ کنید و اساسا خود مولد تغییر باشید. از تغییر نهراسید. ما در دنیایی سرشار از تغییرات زندگی می‌کنیم. به اهداف خود فکر کنید و زندگی‌تان را در راهی صرف کنید که از آن احساس سربلندی و موفقیت می‌کنید. همین حالا دست به تحولی بزنید که نیاز دارید.

 

ایلقار موذن‌زاده(روانشناس)

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “راههای تحول در خود و تغییر در زندگی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو