مادر نامزدم با ازدواج ما موافق نیست. چه کار کنم؟

سوال:

با سلام
من دختر ۲۰ ساله هستم با یه پسری در ارتباط هستم که هم سن خودم هست و خیلی همو دوست داریم. آنقد اصرار و فشار آورد رو مامانش اومده واسم جلو. اما همیشه میگه من کمک پسرم نمیکنه این ریشو قیچی هرکار خودتون میخای بکنین. و راضی به ازدواجمون اصلا نیست اون طرف هم تازه شروع به کار کرده و دانشجو هستش. سه ساله باهم رابطه داریم و خیلی همو درک میکنیم. و خیلی هم همو دوست داریم. باهم بحث داریم اما فقط همون لحظه هست. سریع اشتی میکنیم و برمیگردیم. اخلاق های به خصوصی داره من تو این سه سال تحمل کردم و میدونم میتونم تا اخر تحمل کنم چون واقعا عاشقشم. اما مشکل ما این هست ک مامانش خیلی گیره و راضی نیستم و برخوردش با من خوب نیس. بخصوص این چند وقت یه طور خاصیه با من. بنظرتون چیکار کنم؟ ادامه بدم باهاش یا نه؟

پاسخ:

🔮 دوست گرامی؛ شما اگر حتی ده سال هم که ارتباط داشته باشید تا زمانی که رابطه حضوری تحت شرایط خاص نداشه باشید نمیتوانید شناختی عمیق و همه جانبه از همدیگر پیدا کنید. برای ازدوتج کردن فاکتورهای زیادی را بایستی بررسی کنید. برای این امر لازم است که ابتدا نسبت به انگیزه، عواطف، روحیات و شخصیت خود شناخت حاصل کنید تا بتوانید طرف مقابلتان را نیز بشناسید.

🔮 نمیدانم رابطه شما در حد تلفن است یا حضوری. برای شناخت لازم است که شما با هماهنگی والدین ارتباطات حضوری و سفرهای کوتاهی داشته باشید تا بتوانید از خلق و خو و عادات و منش و رفتار همدیگر آگاهی کافی پیدا کنید.

🔮 موافقت والدین و مخالفت آنها فاکتور مهم و قابل تاملی در تصمیم گیری شما میتواند باشد. نکته قابل توجه اینجاست که هر مخالفتی با ما به معنای بد بودن مخالفت یا سوء نیت او نیست. دقیقا همان طور که هر موافقتی با فرد انتخابی ما به معنای درست بودن نیت شخص موافق و حسن نیت او نیست. پس باید همه اینها بررسی شود.

🔮 به خاطر این که معمولا عمده مشکل سر راه انتخاب مورد مناسب برای ازدواج، عدم آشنایی با ملاک ها و لااقل نداشتن اولویت بندی و بارم بندی در آن ملاک هاست، لازم است این قضیه  یادآوری شود که اولین قدم در دفاع ما از فرد مورد نظر، این است که انتخاب ما قابلیت دفاع عقلانی داشته باشد. و این دفاع حمل بر درستی ملاک ها و بارم بندی ملاک ها و اولویت بندی آن هاست.

🔮 اگر از نظر عقلانی ما توانسته باشیم بدون هندی بازی و عاشق شدن قبل از تطبیق ملاک ها فرد مورد نظر را انتخاب کنیم و هم شانی مذهبی، اقتصادی، فرهنگی، سنتی، تحصیلات، قیافه و … رعایت شده باشد می توان گفت فرد مورد نظر گزینه مناسبی برای ازدواج می باشد.

در چنین صورتی می توان از انتخاب خود دفاع کرد.

🔮 اما معمولا مخالفت والدین با فرد انتخابی فرزند به دلیل عدم تطابق ملاک ها و هم شانی فرد با فرزند یا خانواده است و معمولا زمانی که فرزند قبل از تعیین ملاک ها عاشق شده باشد چنین مشکلی خواهند داشت. البته درصد بسیار کمی از والدین هم از روی تعصب و بدون دلیل با انتخاب فرزند خود مخالفت می کنند اما مطمئنا در درصد بسیار پایینی قرار دارند.

شما نیم نگاهی به ملاک های خودتان بیندازید.

آیا فرد مورد نظر را بر اساس ملاک های خود انتخاب کرده اید؟

آیا اول انتخاب کرده و بعد عاشق شده اید یا اول عاشق شده اید و بعد ملاک ها را بر اساس فرد مورد نظر تعدیل کرده اید؟

آیا صفت خاصی در محبوب نیست که به خاطر همان ویژگی خاص، شما حاضر شده اید با او ازدواج کنید و سایر داشته ها و نداشته ها را غافل نشده اید؟

اگر مطمئن شدید انتخاب شما کاملا معقول و منطقی و بر اساس ملاک بوده طبعا مخالفت والدين، غیر منطقی خواهد بود.

🔮 در گام اول شما باید در جو صمیمی و فرصت مناسب با والدين خود صحبت کنید. ملاک هایتان را برای او بازگو کنید. چرا و بر چه اساسی او را انتخاب کرده اید و محاسن او و ایده آل های شخصی تان که ممکن است با والدینتان داشته باشد با او صحبت کنید. البته اگر شخص امینی که هم والدينتان او را قبول کنند و هم با شما صمیمی باشد، قبلا با شما هماهنگ شده و در جلسه حاضر باشد تاثير مثبتی در جلسه شما خواهد داشت. البته ممکن است پدر يا مادر شما هم دلایلی داشته باشند که از نظر شما بدون دلیل باشد اما از نظر ناظر بی طرف و امین شما حرف درستی باشد و شما باید ملاک های خود را تعدیل کنید.

🔮 بعد از شنیدن دلایل شما، اگر باز هم پدر يا مادرتان، با شما مخالفت کنند معمولا مخالفت ایشان بعد از این مرحله بدون منطق و دلیل خواهد بود.

مطمئنا هیچ پدر و مادري مانع خوشبختی فرزندش نمی شود. حتی اگر با ازدواج او صد در صد مخالف باشد. والدين زیادی دیده ايم که با وجود مخالفت صد در صد با فرزندی که تا آخرین فرصت فکر می کرد انتخاب درستی داشته و حتی پدر او را تهدید به عدم حمایت و محرومیت از ارث کرده بوده اما بعداز ازدواج باز هم نظر حمایت خود را از فرزندش دریغ نکرده است.

🔮 توصیه من این است که همه فاکتورهای لازم برای انتخاب همسر آینده که در مشاوره های قبلی به آن اشاره کرده را به دقت مطالعه کرده و به دور از احساسی نگری تصمیم بگیرید.

💫با آرزوی موفقیت💫

ایلقار موذن زاده(روانشناس)

@ilqarmoazzen

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مادر نامزدم با ازدواج ما موافق نیست. چه کار کنم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو