چطور روابط عاطفی با پسرم رو بیشتر کنم؟

ارتباط با فرزند

سوال:

سلام روزتون خوش.
پسري ١٦ ساله دارم كه نتونستم باهاش روابط عاظفي مناسبي برقرار كنم، از كودكي بچه ي مستقلي بود و بسيار تيزهوش و درس خوان، با من صميمي نميشه با پدرش هم خيلي روابط خوبي نداره، مادر و پدر سختگيري نيستيم و تا حد امكان هميشه نيازهاي ماديش هم تامين بوده، الان دو چيز نگرانم ميكنه هم روابط سردش با ما هم با وجود تحصيل در مدرسه ي تيزهوشان بي انگيزه اس و خيلي كم درس ميخونه، لطفا راهنماييم كنيد.

پاسخ:

🔮 نوجوانی سن و دوره ای بسیار بحرانی است که الگوهای رفتاری خاص خودش را می طلبد. در این دوره نوجوان شدیدا به دنبال استقلال است و بهترین راه مدیریت آن ایجاد صمیمیت و دوستی و ایجاد همدلی است.

یکی از مهمترین مسائل برای ایجاد رابطه ای سالم و پویا با نوجوان در این سن، گذراندن وقت با آنهاست. اگر در طول روز به حدی مشغول به كار هستید كه امكان گذران اوقات با نوجوان را ندارید، در پایان روز كاری خود، می توانید در كنار هم بنشینید، غذا بخورید و درباره مسائلی كه در ساعات گذشته كه با هم نبوده اید و برایتان روی داده صحبت كنید.

🔮 مهمترین نکته ای بایستی به آن توجه کنید این است که عوض اینکه شما صحبت کنید، اجازه دهید بیشتر او صحبت کند. سعی کنید به جای اینکه مدام صحبت کرده و برایش راه را از چاه نشان دهید بگذارید او صحبت کند. تجربه و علم نشان می دهد که یکی از راههای اساسی ارتقای هوش کودکان و نوجوانان ارتقای سطح همدلی و هوش عاطفی-هیجانی، کیفیت و مدت زمان گفتگویی است که بین آنها و والدینشان شکل می گیرد. پس جوی ایجاد کنید که به شما اعتماد کرده و با شما صحبت کند

🔮 بعبارتی اگر قرار باشد یکساعت میان شما ارتباط کلامی برقرار شود، اجازه دهید پنجاه دقیقه او صحبت کند، ده دقیقه شما! یکی از راههای ایجاد صمیمیت این است که  شنونده خوبی باشید و جوی ایجاد کنید که هرچه در دلش هست را به راحتی با شما در میان بگذارد و با ایجاد محدودیتهت و فشارها برای در چهارچوب نگه داشتن این توهم را در او ایجاد نکنید که بیان هر مساله از جانب او موجبات سرزنش و تنبیه و محدودسازی او را فراهم خواهد آورد.

🔮 بگذارید در فضایی صمیمی حرفهایش را بزند و مثل یک دوست با او رفتار کنید تا روز به روز به شما نزدیکتر شود تا بتوانید مدیریتش کنید.

🔮 در انتخاب دوستان فرزندتان یا فرزندانتان با مراقبت و توجه، عمل كنید؛ به گونه ای كه سعی كنید در بیشتر اوقات دوستان نوجوانتان را به منزلتان دعوت كنید. این كار باعث می شود كه نوجوان احساس جدا ماندن و دوری از خانواده و والدین خود نكنند.

🔮 در عین اینكه محدودیت ( به معنای داشتن نظم و مقررات) و مسؤولیتها را به او می آموزید، باید با آنها آنقدر صمیمی و دوست باشید كه به راحتی حرف و حس درونی خود را با شما به عنوان محرم اسرار خویش، در میان بگذارند.

🔮 در زمینه مسائل مشترك و تصمیم گیری های خانوادگی، با وی مشورت كنید یا از او بخواهید نظرش را مطرح كند و به این دیدگاه ها نیز احترام بگذارید. بدین صورت احساس تعلق داشتن به خانواده در او تقویت می شود.

🔮از هر نوع مقایسه به جد پرهیز کنید.

نوجوانان از مقایسه نفرت دارند و در روانشناسی تربیتی نیز شیوه کاملا اشتباهی است. یعنی این موضوع برای آنها بسیار دردناك و آزاردهنده می‌باشد. او را آن گونه كه هست، بپذیرید؛ البته این به آن معنا نیست كه مشوق او نباشید بلكه سعی كنید در همه حال زمینه رشد و تعالی وی را مهیا كنید، اما مقایسه وی با همسن و سالانش كار بسیار غلط و مردودی است و صمیمیت بین شما را از بین می‌برد.

🔮رازدار وی باشید

همیشه رازدار او باشید و اگر هم موضوعی را می‌خواهید به همسر خود بگویید سعی كنید مورد را كاملا در خفا مطرح كرده و طوری وانمود كنید كه واقعا به كسی نگفته‌اید.

🔮از موضع بالا با وی سخن نگویید

یكی از مهم‌ترین نكات در شكل‌گیری رابطه‌ای دوستانه با نوجوان این است كه همیشه از موضع بالا با وی سخن نگویید و همیشه آمرانه با وی برخورد نكنید.

🔮نیمه پر لیوان را ببینید

مثلا در مواجهه با نتایج مدرسه اینگونه برخورد نداشته باشید:

« واقعا خجالت نکشیدی ادبیات به این آسانی نمره ات ۱۷ شده مگه از ریاضی سخت  تر بود یادته شب امتحان چند بار گفتم برو بخون گفتی بلدم اگه بلد بودی که الان نمره ات باید ۲۰ می شد» این بازخورد نامهربانانه مادر همه تلاش او برای امتحانات را زیر سوال می برد.

نوجوان تان را بپذیرید!

🔮به او مسئولیت بدهید تا به شما اعتماد کند و به دنبال آن حس تعهد در او شکل گیرد که نهایتا می تواند سبب صمیمیت شما با او شود.

🔮انجام دادن همه کارهای او شما را به پدر و مادر نمونه تبدیل نمی کند، بلکه از فرزندتان یک نوجوان بی مسئولیت خواهد ساخت. بنابراین سعی کنید به او مسئولیت هایی بدهید و انجام کارهایش را به خودش واگذار کنید. اجازه دهید با عواقب خوب یا بد این مسئله، خودش روبه رو شود. از طرفی، دلیلی ندارد مدام به او دستور دهید و به او گوشزد کنید کارهایش را انجام دهد. به جای تکرار دستورها که باعث رنجش و عصبانیت او می شود بهتر است آنها را قانونمند کنید و پاداش و محرومیتی برایش در نظر بگیرید و بقیه را به خودش واگذار کنید.

💫با آرزوی موفقیت💫

ایلقار موذن زاده(روانشناس)

🌏 @ilqarmoazzen

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “چطور روابط عاطفی با پسرم رو بیشتر کنم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو