چگونه انرژی درس خواندن را در خود حفظ کنیم؟

روشهای مطالعه

سوال:

سلام
چطور مثل اون دانش آموزایی بشیم ک همیشه انرژی درس خوندن رو دارن و همیشه هم از کارشون راضی و خوشحال هستند و هیچ وقت هم خسته نمیشن.

پاسخ:

برای اینکه مطالعه ثمربخش و با انرژی ای داشته باشین بهتره که کارهای زیر را انجام دهید:

🔮 شرايط جسمي و شرائط رواني شرايط جسمي مناسب و سالم، نقش مهمي در سلامت جسم و روان ما دارد. به عنوان مثال كسي كه مشكلات كم خوني، بينايي، عدم تنظيم غدد تيروئيد، مشكلات سوء هاضمه و… دارد، بي ترديد در مطالعه، آرامش و تمركز مناسب را نخواهد داشت. بنابراين به تغذيه و سلامت جسم و بهداشت تن خود، اهميت زيادي بدهيد. همچنين اضطراب، افسردگي و ديگر ناراحتي هاي رواني، مانع مطالعه موفق مي شوند! اگر دچار مشكلات روحي هستيد، از متخصص مربوطه كمك بگيريد.

🔮 همكاران فعال و بر انگيزاننده دوستان و همكاران، نقش بسيار زيادي بر انسان دارند. در همنشيني با افراد بانشاط، اهل مطالعه ، پويا و به روز نه تنها از علم او استفاده مي كنيد، بلكه پس از مدتي هم رنگ او مي شويد. همين گونه همنشيني و معاشرت با افراد بي انگيزه در مطالعه و تحصيل، مي تواند شما را از تلاش علمي باز دارد.

🔮 تنوع مطالعه. برخي روان شناسان بر اين عقيده اند كه بهره وري كيفي و كامل از يك موضوع، با مطالعه اي در حدود سي دقيقه در اطراف آن انجام مي پذيرد و پس از آن، كيفيت و بهره وري هر مطالعه به تدريج سير نزولي خواهد داشت.

🔮 تحليل سود و زيان فهرستي از ضررها و زيان هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، روان شناختي و كم كاري در مطالعه تهيه كنيد اين فهرست را روزي چند بار مرور كنيد. همين طور فهرستي از فوايد مطالعه، تنظيم كنيد و آن را نيز در طول روز چند بار مرور كنيد. اين كار انگيزه مطالعه را در شما تقويت مي كند.

🔮 از يدك كش كمك بگيريد ماشين وقتي دچار نقص فني شود از يدك كش براي رسيدن به مقصد كمك مي گيريد. بحث كردن يك كتاب علمي با يك فرد با سواد، باعث مي شود ما منظم در برنامه مباحثه شركت كنيم و پا به پاي او حركت كنيم. اين كار فوائد روان شناختي زيادي دارد. تجربه علما و دانشمندان بزرگ نشان مي دهد بهترين روش يادگيري، علم مباحثه مي باشد و اين روش داراي مزاياي بسياري مانند: ايجاد انگيزه و تنوع در مطالعه ، مرور مطالب يادگرفته شده ، نوآوري در علم و … مي باشد . با توجه به اين مزايا شما براي موفقيت در تحصيل در برنامه روزانه خود وقتي را براي مباحثه دروس مهم و با اهميت خود قرار دهيد.

🔮 اهداف شفاف قبل از مطالعه، اهداف خود را شفاف و روشن كنيد. يعني به نتيجه اي برسيد كه چه هدفي از مطالعه داريد؟ و قرار است با مطالعه به كجا برسيد؟

🔮 آموختن تکنیکهای صحیح یادداشت برداری و مطالعه و دوره های صحیح مرور و آموختن روش بازیابی میتواند در افزایش انگیزه ما تاثیرگذار باشد که بایستی یک مشاور تحصیلی کاربلد این کار را انجام دهد.

با آرزوی موفقیت

ایلقار موذن زاده(روانشناس)

@ilqarmoazzen

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “چگونه انرژی درس خواندن را در خود حفظ کنیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو