دیدگاه های ارتجاعی قومی در تعبیر نابخردانۀ کاستی ها

رضا زرگری(پژوهشگر و فعال مدنی آزربایجانی)

در باب ساختار مدیریتی استان اردبیل

 

اینکه به شهرها و روستاهای ولایت اردبیل رسیدگی نشده، مقصر آن پینه دوزِ ساده‌ی گوشه پیرعبدالملک است یا آن معلم زحمت کش اردبیلی؟  ساختار مدیریتی استان آیا مقصر نیست؟ دو سازمان بزرگ که بیش از ۷۰% بودجۀ عمرانی استان در اختیارشان هست، یعنی آب منطقه ای و جهاد، هر دو مدیر و معاونانشان از مغان هستند.(مدیر آب منطقه ای اخیرا مشگینی شده). معاون عمرانی استان مهندس فهیمی که انصافا انسان تونایی هم هست اهل مغان است. معاون امنیتی استان از مغانی است و…حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان که تخصیص و تقاضای تمامی اعتبارات عمرانی ملی و  تقسیم بندی بودجه استانی در اختیار وی و این سازمان قرار دارد، اهل مغان است و…

در این بین باید عرض کنم که با وجود اینکه حدود ۶۵% جمعیت استان در دشت اردبیل زندگی میکنند، سهم شهر اردبیل از بودجۀ استانی که با مالیاتها و پرداختی‌های خود مردم هر شهر استخراج و محاسبه می‌شود، تنها ۲۱% است!! پس در این بین مقصر اردبیل نیست. اگر مشکل راههای مغان با تغییر مدیرکل راهسازی و مغانی کردن آن حل خواهد شد، بسم الله. آن را هم تغییر دهیم! ضمن آنکه اصلاح جاده دسترسی اردبیل به شاهراههای ارتباطی کشور، اصلا و الزاما نفع اختصاصی به اردبیل ندارد. مگر راه دسترسی غالب شهرستانهای استان از طریق اردبیل نیست؟ اردبیل اگر به شبکه ریلی یا جاده ای اتصال نداشته باشد، بقیه هم ول معطلی.

متاسفانه در سالهای اخیر جوی ایجاد کردند ( احتمالا برنامه ریزی شده)که با کمترین نارسایی ها، بلافاصله انگشت اتهام را به سمت اردبیل میبرند!! تا مانع از انسجام نیروهای فعال در سطح استان شوند!! صرف نظر از تمامی بی توجهی ها و بی مهری هایی که در حق خود اردبیل یا سایر شهرستانهایش در طول سالهای دراز انجام داده اند و جدا از اینکه در عرض ۷۰ سال گذشته هیچ پروژه اقتصادی با بودجۀ دولتی به خود شهر اردبیل تخصیص داده نشده، مشکل را باید در جای دیگری جستجو کرد. مشکل اصلی در این است که ماها همگی در این کشور، به گونه ای ناتنی هستیم! به ولایت اردبیل کمترین بودجۀ ممکن را تخصیص میدهند و عملا سهمی از درآمدهای نفتی نداریم. در ثانی بی کفایتی مسئولانه استان است. از این روی عاقلانه هست که تمامی موضعگیری های ما مطابق منطق، اعداد و ارقام بوده باشد.  راه برون رفت هم از چنین آشفته بازاری، البته تشویق به ایجاد انسجام درون استانی و ضمن داشتن بینش درست به قضایا، جلوگیری از تشتت، تخریب همدیگر و یا اتهامات واهی ست. تمامی شهرستانهای ولایت تاریخی اردبیل، هیچگاه در طول تاریخ، هویتی متمایز و جدا از اردبیل یا آزربایجان نداشتند. همگی ما چه از جهت ساختار ژنتیکی یا فرهنگی و البته سرنوشت تاریخی، مشترک بوده، هستیم و خواهیم بود به عنوان یکی از چهار ولایت آزربایجان (اورمیه، تبریز، زنجان و البته اردبیل)در ایران.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دیدگاه های ارتجاعی قومی در تعبیر نابخردانۀ کاستی ها”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو