شوهرم پولدار است اما بیکار و زنباره است! چطور با این مساله برخورد کنم؟

شوهر پولدار زن باز

سوال:

من ۲۷سالمه، ۱۶سالگی ازدواج کردم. اهل شیرازم، از یه خانواده متوسط. خانواده شوهرم پولدارن، از خودم یک سال بزرگتره. مشروب خوره، هرشب مسته. بیکار هم هست، همه مخارج زندگیمون رو باباش میده.
دوتا پسر دارم: یکیش ۹سالشه یکیش دوسال. از صبح سوار ماشین میشه ولگردی تا شب، نمیدونم چیکار کنم، خانم بازه، با این مساله نمیتونم کنار بیام، همش دعوامونه. دیشب کلی کتک خوردم. راه برگشت هم ندارم. آیا راهی هست خودم با این مساله کنار بیارم؟ داغونم چند ساله تحملش کردم. نمیتونم دیگه ازش متنفر شدم…

پاسخ:

شوهر شما بیکار، مشروبخوار و بی مسئولیت نسبت به زندگی است و نسبت به مسائل زناشویی نیز پایبند نیست و به نظر می رسد که تنها دلیل اینکه شما این زندگی را تحمل کرده اید حمایت مالی پدر ایشان و بچه هایتان است.

بی مسئولیتی از خصایص ناپسند شخصیتی است که در وجود تعدادی از افراد نهادینه شده است و متاسفانه در روابط صمیمانه و عاطفی نظیر ارتباط با همسر نیز خود را به شکلی پررنگ نشان می دهد.

این دسته از افراد عموما خصلت بی مسئولیتی را از محیط خانواده و در ارتباط مستقیم با آموزش های پدر و مادر کسب کرده اند و یا در برهه ای از زندگی خود از طریق ارتباط با افراد بی مسئولیت به این نتیجه رسیده اند که چنانچه در مقابل امور مختلف زندگی بی مسئولیت باشند، پاداش بهتری دریافت خواهند کرد و زندگی راحت تر با دغدغه کمتر را سپری خواهند کرد.

🔮 در مقابل همسر بی مسئولیت بی تفاوت عبور نکنید

حواستان باشد عدم مسئولیت پذیری همسرتان را خیلی بی اهمیت تلقی نکنید و به فکر  چاره کار باشید. چون اگر دلیل عدم انجام وظایف، مسئولیت پذیر نبودن همسرتان باشد، بی شک در مراحل بعدی زندگی و حتی در تربیت فرزندانتان با مشکلات عدیده ای مواجه خواهید شد.

🔮 جایگاه تان را در زندگی مشخص کنید

اگر می خواهید همسری مسئولیت پذیر داشته باشید، باید حد و حدودها را بشناسید و اندازه ها را رعایت کنید. زن و شوهر، هریک باید ابتدا مسئولیت خود را به همسرش گوشزد نماید، سپس از او بخواهد که در انجام برخی از کارها به او کمک کند. توجه به این تفاوت جایگاه باعث می شود که هر یک از طرفین بدانند که اگر نباشند زندگی شان لنگ خواهد ماند، پس باید حتی المقدور وظیفه شان را به نحو احسن و به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

🔮 همه کارها را انجام ندهید

اگر گمان می کنید می توانید با برعهده گرفتن مسئولیت همه کارها، همسرتان را تادیب یا اصلاح کنید، باید بگوئیم سخت در اشتباهید! این روش نه تنها مفید به فایده نیست بلکه باعث وخیم تر شدن شرایط تان می شود. وقتی زن یا مرد، انجام کارهای همسرش را بر عهده می گیرد، ناخواسته تصور می کند کار بسیار بزرگی انجام داده و طرف مقابلش برای همیشه باید مدیون محبتهای او باشد. به بیان دیگرهر دو نسبت به هم  طلبکار می شوند. برای جلوگیری از این حس، بهتر است هر یک از زن و شوهرها به انجام وظایف خودشان در زندگی بپردازند.

 ازسوی دیگر، قبول بیش از حد مسئولیت های زندگی، باعث می شود همسرتان به وظایف خویش آگاه نباشد و یا با توسل به هر ترفندی از انجام آنها  سرباززند. همسرتان با زندگی در کنار شما فهمیده است، شما تمامی کارها را انجام می دهید، پس با خیال راحت از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و تا جایی که امکانش هست انجام وظایفش را به شما واگذار می کند. سعی کنید به اندازه وظایف خودتان، کارها را بر عهده بگیرید، نه خیلی زیاد و نه خیلی کم! بهتر است گاهی همسرتان را با مشکلات روبرو کنید، ولی خودتان برای مدتی هم شده، برای حل آن مشکل تلاشی نکنید و یا لااقل خیلی زود برای حل آن مشکل  وارد عمل نشوید.

🔮 نحوه رفتار با شوهر بی مسئولیت در خانه

 یکی از نکات مهمی که در ارتباط با مسئولیت زوجین، این است که مواظب باشید، کمک شما در  ذهن همسرتان، به جابه جایی نقش منجر نشود.  مسئله بسیار مهم این است که محبت امروز شما، وظیفه تان تلقی نشود. لازم است، با همسرتان به صورت شفاف و صریح  گفتگو کنید. اگر چه در این باره، استثتاهای زیادی وجود دارد و این مسئله هرگز به معنای بی توجهی به همکاری و کمک زوجین به یکدیگر نیست، چه بسا کمک به همسر، محبت و مهربانی بسیاری را به دنبال دارد ولی آن چه مهم بوده این است که برعهده گرفتن تمامی وظایف همسر نباید همیشه و در همه حال بر عهده شما باشد.

🔮 همسرتان در بن بست تنبلی

برای وادار کردن همسران مسئولیت ناپذیر به همکاری می توانید از تکنیک «بن بست در تنبلی» استفاده کنید. در این روش شما باید به نوعی آن را مجبور به انجام کار خاصی کنید. انجام کاری را از همسرتان تقاضا می کنید و بعد می نشیند و تماشا کنید. در این روش شما هم باید صبر زیادی داشته باشید، مثلا اگر همسرتان انجام کاری را به تعویق انداخت، خودتان هرگز پیشقدم نشوید و مسئولیت انجام آن را برعهده نگیرید بلکه سعی کنید زمان بیشتری در اختیار همسرتان قرار دهید. تجربه نشان داده است وقتی فرد به بن بست برسد، یعنی دقیقا زمانی که چاره ای نداشته باشد، می تواند مسئولیت انجام کارها را به خوبی بر عهده بگیرد.

🔮 مشاوره بگیرید

گاهی لازم است با شرکت در جلسات روان درمانی، زوج درمانی و خانواده درمانی علت اصلی این مشکل را ریشه یابی کنید و با بهره گیری از کمک های تخصصی در جهت رفع آن  برآئید.

با آرزوی موفقیت

ایلقار موذن زاده(روانشناس)

@ilqarmoazzen

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شوهرم پولدار است اما بیکار و زنباره است! چطور با این مساله برخورد کنم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو