رتبه برتریها چه کار میکنند که ما نمیکنیم!
۴۵ کاری که رتبه برتری ها انجام میدهند ولی شاید شما نه!
ایلقار موذن زاده(مشاور بالینی-تحصیلی)
دانش آموزان و والدین گرامی این موارد را به دقت خوانده و یکی یکی بررسی کنند:
رتبهبرتریها:
۱- برنامهریزی صحیح و مدون دارند که شامل برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه است. تا فعالیتی به صورت مکتوب ثبت نشود رکوردی ثبت نمیشود.
۲- تلاش و پشتكار و انگیزه قوی دارند و راههای ایجاد انگیزه را بلد هستند.
۳- منظم هستند.
۴- از حمایت صحیح خانواده برخودارند.
۵- خود را به درس خواندن تشویق میکنند و میتوانند روحیه رقابت را در خود ایجاد کنند.
۶- در امور شخصی و خصوصاً درس خواندن، افرادی پیگیر، منظم و دقیق هستند.
۷- دارای ثبات شخصیتی هستند و نقاط ضعف شخصیتیشان را پیدا کرده و ترمیم کی کنند.
۸- اعتماد به نفس خوبی دارند و در تصمیماتشان ثابت و قاطع هستند.
۹- در برخورد با مشكلات، هراسان نمیشوند و فعالانه جهت حل آنها گام برمیدارند و سعی میكنند كه از كوچكترین امكان برای حل مسائل درسیشان استفاده كنند.
۱۰- آنها تشنهی تفریح و خوشگذرانی نیستند. اما موقع تفریح کردن «فقط تفریح» میکنند، نگران و مضطرب نیستند و هر کاری را با آرامش انجام میدهند و «حضور» دارند!
۱۱- برای تفریحات عادی خود مانند ورزش و موسیقی در طول سال تحصیلی برنامه مدون و دقیق دارند.
۱۲- مهمترین مرجع مطالعهی این افراد، كتاب درسی است.
۱۳- دومین مرجع مطالعهی آنها، تستهای كنكور سراسری و آزاد است.
۱۴- سی درصد از آنها (براساس نیازشان) در برخی از دروس علاوه بركتاب درسی و كتابهای تست، از سایركتب كمك آموزشی نیز استفاده میکنند.
۱۵- آنان در سركلاس بسیار متمركز، دقیق و تیز هستند و بیشتر مطالب را همانجا میآموزند.
۱۶- در كلاس خودنمایی نمیكنند ولی فعال هستند.
۱۷- انجام تكالیف برای آنها اولویت دارد و تقریباً همهی آنها به طور منظم فعالیتهای كلاسی را انجام میدهند.
۱۸- درس را به طور عمیق و دقیق مطالعه میكنند و به كیفیت مطالعهی خود بیش از كمیت آن توجه میكنند.
۱۹- مطالعهی هر درس را در زمان دلخواه خود انجام میدهند.
۲۰- به طور منظم نكات درسی را تكمیل و جمعآوری میکنند.
۲۱- از حاشیه نویسی، نتبرداری و علامتگذاری استفاده میكنند و برای روزهای پایانی نکته برداریهای جامع کامل و کم حجم دارند.
۲۲- به همهی شكلها، جدولها، زیرنویسها و حاشیههای كتاب درسی توجه میكنند و همهی پرسشها را حل میكنند. به جای خواندن مثالهای كتاب درسی، آنها را حل میكنند.
۲۳- اكثر آنها تناقضات و اشكالات كتابهای درسی را پیدا میكنند.
۲۴- بیستوپنج درصد آنها یك درس و چهل درصد دیگر دو تا سه و بیست درصد هم مقداری از اكثر درسها را در طول یك روز مطالعه میكنند.
۲۵- در درس ریاضی كه نیاز به تمرین زیاد دارد، به مرور زمان به حل مسائل میپردازند. آنها معتقدند كه به یكباره و در كوتاهمدت امكان تسلط بر ریاضی و فیزیک و دروس محاسباتی وجود ندارد.
۲۶- اكثر مسائل را به صورت تشریحی حل میكنند و در مراحل نخستین از فرمولهای تستی كمتر ولی پس از عید، از راهحلهای تستی پركاربرد بیشتر استفاده میكنند.
۲۷- مسائل را از راههای مختلف حل میكنند و تنها به یك راه حل اكتفا نمیكردند.
۲۸- هنگام برخورد با یك مشكل درسی اول «فكر» میكنند و تنها در صورت نیافتن راه حل از سایرین كمك میخواهند.
۲۹- به اشكالات خود توجه میكنند: هیچ اشكالی را دست كم نمیگیرند، درحل تمرینهایی كه اشكال دارند با خود مدارا نمیكنند و دوباره آنها را حل میكنند، یا به كمك دوستان یا معلمان خود برطرف میكنند.
۳۰- تا قبل از عید بیشتر میخوانند و تمرین و تست حل میكنند ولی پركاری در تستزنی را به پس از عید موكول میكنند.
۳۱- تستهای انبوه و مشابه را دستهبندی میكنند و همه را یكجا حل نمیكنند. به تدریج و در نوبتهای متعدد به حل آنها میپردازند.
۳۲- با دقت پاسخ تمام تستها را – حتی تستهایی را كه به درستی جواب داده بودند – مطالعه میكنند و نكات جالب توجه آنها را یادداش ت میكنند.
۳۳- تستهای اشكال دار خود را پس از مدتی مجدداً حل میكنند.
۳۴- همهی آنها دروس عمومی را همراه با دروس اختصاصی میخوانند. تا قبل از عید سعی میكنند دروس اختصاصی را بیشتر از دروس عمومی بخوانند؛ به طوری كه نسبت زمان مطالعهی دروس اختصاصی به دروس عمومی آنها ۳ به ۱ و یا ۴ به ۱ بوده است.
۳۵- مطالعهی دروس پایه نسبت به دروس پیشدانشگاهی را براساس نقطه قوت خود تنظیم میکنند. ولی بیشترشان به نسبت مساوی آنها را مطالعه میكنند.
۳۶- هشتاد درصد آنها براساس برنامهی زمانبندی شده دروس را مطالعه میكنند و ۱۵ درصد هم بدون برنامهریزی زمانبندی شده پس از خسته شدن از مطالعهی یك درس، به سراغ درس دیگری میروند.
۳۷- در كنكورهای آزمایشی به طور جدی شركت میكنند و پس از هر آزمون، كوچكترین اشكال خود را با مرور مجدد موضوع یا انجام تكالیف تكمیلی برطرف میكنند. آنها هدف خود را از شركت در این آزمونها، آشنایی با محیط، روش امتحاندهی، كشف نقاط ضعف، تنظیم وقت و از بین بردن استرس میدانند.
۳۸- امتحانات مدرسهی خود را جدی میگیرند و به تمام آنها اهمیت میدهند.
۳۹- اكثر آنها انتظار دارند كه رتبههای تك رقمی بهدست آورند ولی همهی آنها پس از برگزاری آزمونهای جامع آزمایشی درمییابند كه رتبه خوبی كسب خواهند كرد.
۴۰- کلینگری دارند و میتوانند با مشورت با یک مشاور خبره، ایراد کار و علت درجازدن خود را کشف کنند.
۴۱- در مطالعه از تکنیکهای حافظه و به نحوه خاطرسپاری همیشگی مطالب استفاده میکنند.
۴۲- روشهای سریعخوانی و تندخوانی را مخصوصا در تستها تمرین میکنند.
۴۳- آنها مراحل درک و نگهداری مطالب در حافظه را به دقت کار میکنند.
۴۴- آنها وقتی دچار یاس و نامیدی میشوند به جای اینکه وارد فاز افسردهخویی شوند، به دنبال راهی برای بازگشت به شرایط آرمانی میباشند(تماس با مشاور، دوست با انگیزه، معلم خصوصی و…)
۴۵- آنها میتوانند طرز فکرشان را عوض کنند و طبق الگوها و عادات قبلی حرکت و رفتار نکنند.(طرز فکری که ما را به اینجا رسانده به جایی که میخواهیم برویم نخواهد رساند.)
- قبلی حلقههای دهگانه موفقیت در کنکور(چگونه می توانم ترازم را افزایش دهم؟!)
- بعدی راهکارهایی عملی برای افزایش تراز دانشآموزان کنکوری
0 دیدگاه در “رتبه برتریها چه کار میکنند که ما نمیکنیم!”